tiistai 29. marraskuuta 2011

Lentokoneen osien päällystys ja pintakäsittely

LENTOKONEEN OSIEN PÄÄLLYSTÄMINEN JA PINTAKÄSITTELY


Ennen työn aloittamista muista asianmukaiset suojavarusteet, joihin kuuluvat suojahaalari, turvakengät, suojalasit, työhanskat sekä hengityssuojain. Seuraavat ohjeet ovat suuntaa-antavia.

Lentokoneen osien päällystysmateriaalina käytetään polyesterikangasta sen keveyden ja kestävyyden vuoksi. Toisaalta, se ei ole kovin säänkestävää, ainakaan ilman oikeanlaista pintakäsittelyä. Päällystämisessä käytettävä nitroselluloosalakka on palonarkaa, joten toimi sen mukaan (eristettävä sytytyslähteistä).

Kaikki lentokoneeseen tarvittavat ja laitettavat osat ovat tarkasti standardisoituja, joten ne valmistetaan amerikassa tuumamitoituksen mukaan.



Kangas liimataan kehikkoon, joka on pohjalakattu jo pariin kertaan, nitroselluloosalakalla pensselillä ja kädellä levittäen. Ensimmäinen lakkakerros jolla kangas liimataan, on tavallista lakkaa. Tämän jälkeen kankaan päälle töpötellään pensselillä vielä reilusti ohennettua, eli lirulakkaa, jotta alempi lakka sulaa ja kangas liimaantuu varmasti joka kohdasta kiinni.
 
Työn aikana kangasta leikataan sopivan mittaiseksi ja muotoiseksi, jotta sen saa kiinnittymään eri muotoisiin pintoihin kunnolla.

·        Kun kangas ja lakka on varmasti kuivunut, sitä silitetään noin 175 celsius asteisella silitysraudalla, jotta kangas kiristyy tiukakaksi kehikon ympärille.

Kangas kiristyy/kutistuu lämmetessään 10 %. Vasta 190 asteen jälkeen kangas menettää lujuutensa, ja alkaa löystyä.

·        Kankaan päälle, tukirakenteiden kohdalle, teipataan ohuet nauhat, jotka tukevat ompeleiden kohtia. Ompeleet tulevat 2 tuuman, eli n. 5 cm välein seinesolmuja käyttäen. Lopuksi lankojen päät tungetaan ompeleen reiästä sisäpuolelle piiloon.

Ennen langan ompelemista ompeleiden paikat mitattiin, ja merkittiin kohdat nauhoihin lyijykynällä. Sitten neulalla/puikolla lävistettiin reiät valmiiksi helpottamaan langan ompelua.

·        Nauhojen/ompeleiden kohdat käsitellään huolellisesti lirulakalla pensselillä sivellen ja töpöttäen, jotta nauhan liima imeytyy kankaan läpi kiinni tukirakenteisiin.

·        Kapean nauhan päälle liimataan lirulakalla paksumpi nauha peittämään ja vahvistamaan ommelkohtia.

Kaikkiin kriittisiin paikkoihin, kuten kankaan saumakohtiin, laitetaan aina kaksinkertainen nauha.

·        Kun lakka ja nauhat ovat kuivuneet, ne käydään vielä silitysraudalla läpi, jotta mahdolliset rypyt tasoittuvat.  


            Lirua nitroselluloosalakkaa levitetään muutamia ohuita kerroksia kappaleen päälle (märkää-märälle). Kun pinta on kuivunut, suoritetaan välihionta P320 hiomapaperilla, jonka jälkeen futuraattilakkaa reilu kerros. (Futuraattilakkaa ei tarvitse ohentaa reilusti ”liruksi”.) Annetaan pinnan kuivua, ja sitten suoritetaan taas välihionta. 

·        Lakkauksen jälkeen pintaan levitetään alumiinipasta, joka antaa suojan auringon UV-säteilyä vastaan. Kun pinta on kuiva, hiotaan taas P320 hiomapaperilla.

Hionnassa on syytä muistaa olla varovainen, sillä kankaassa on esim. niittejä ja saumakohtia, joiden kohdalta pinta hioutuu helposti puhki.

·        Pintaan levitetään vielä yksi kerros futuraattilakkaa, ja heti sen päälle maalipinta (märkää-märälle). Pintamaaliin laitetaan 10 % pehmentäjää (joustoainetta).

Maalipinnan kuivuttua pinnan päälle voi halutessaan laittaa teippauksia.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti