tiistai 29. marraskuuta 2011

Junanosien maalaus

PINTAKÄSITTELYN PERUSTYÖMENETELMÄT

Junanosien maalaus


Junanosien puhdistus

Junanosista poistetaan suurin lika, rasva ja vanha maali mekaanisesti käsin raaputtamalla. Apuna voi käyttää esimerkiksi pientä metallista ja jäykkää kittilastaa tai puukkoa. Tinnerillä liottaminen auttaa myös etenkin öljy- ja rasvatahrojen poistamisessa.
Käytä työvaiheen aikana hanskoja ja suojalaseja, jotta suojaat silmäsi raaputuksessa lenteleviltä roskilta. Jos käytät puhdistuksessa tinneriä, myös hengityssuojainta on käytettävä.

Seuraavaksi osat laitetaan pesukoneeseen, jonka pesuvesi sisältää lipeää. Pesun lämpötilan on oltava 70 astetta, ja ajan vähintään 7 minuuttia, jotta pesutulos on riittävän hyvä.
Kun pesu on tehty, osat kuivataan välittömästi paperilla, jotta pesuvesi ei ehdi kuivua ja tarttua osiin kiinni.
Osia pesurista otettaessa on käytettävä suojahanskoja, koska osat ovat ensinnäkin hyvin kuumia, ja toisekseen paljaista käsistä tarttuu rasvaa juuri pestyihin osiin. Jälkimmäisen syyn takia suojahanskoja tulee käyttää koko työskentelyn ajan, etenkin aina osiin koskettaessa.

Kun osat on pesty, ne vielä suihkupuhdistetaan asteeseen 2½, joka tarkoittaa sitä, että niistä poistetaan kaikki silminnähtävä lika ja ruoste.
Koululla on nykyään metallikuulasinko, joten junanosat saa kätevästi ja nopeasti singottua puhtaaksi.
Sinkoa ei kuitenkaan saa käyttää yksin, ellei ole saanut siihen koulutusta. Singon luukkua avatessa tulee aina muistaa pitää suojalaseja, sillä sieltä saattaa lentää metallikuulia! Singon ympäristössä kannattaa myös kävellä rauhallisesti ja varoen, sillä lattialle tippuneet kuulat ovat kengänpohjien alla iso liukastumisriski.
Isot osat laitetaan sinkoon sellaisenaan, ja pienet osat niitä varten tehtyyn rautakoriin, jotta ne eivät poukkoile sinkouksen aikana ympäriinsä.
Junanosien likaisuuden mukaan valitaan sinkousaika. Yleensä noin 3 minuuttia yhdelle puolelle riittää. Osat siis kannattaa kääntää välissä, jotta metallikuulat pääsevät varmasti puhdistamaan joka puolelta.

Osien suojaus ja asettelu

Osien maalausta varten otetaan pyörillä liikuteltava pöytä, jonka pöytälevyn päälle teipataan uusi, puhdas suojapahvi.
Junanosien pöydälle asetteluun käytetään kolmion muotoisia, pitkiä puutikkuja, jotta maalattava osa ei ole kiinni pöydän pinnassa. Näin maalaus helpottuu, eikä maalipintaan osia käännettäessä jää niin pahoja jälkiä.
Puutikut teipataan maalarinteipillä ensin kauttaaltaan, jotta niistä ei maalatessa irtoa tikkuja tai muita roskia, ja sitten vielä pöytään kiinni, jotta nämä "telineet" ovat tukevia.
Jos junanosissa on kiinnityskohtia kohtia kuten pultinreikiä, joihin ei saa mennä maalia, nämä kohdat suojataan myös maalarinteippiä apuna käyttäen.

Osia pöydälle aseteltaessa kannattaa miettiä, miten niitä saisi järkevästi maalattua kerralla mahdollisimman paljon. Täten säästetään aikaa ja näin ollen myös työkustannuksia.

Maalin sekoitus

Junanosien maalaukseen käytetään Temalac FD 50 alkydipintamaalia, koska se soveltuu hyvin nopearytmiseen tuotantoon ja metallin maalaukseen.
Tämä maali myös säilyttää erittäin hyvin kiiltonsa ja värisävynsä ilmastorasituksessa, joille junanosat altistuvat.
Normaalisti metallipinnoille ruiskutetaan ennen pintamaalausta happopohjamaali, joka estää ruostumista. Koska Temalac FD 50 kuitenkin sisältää ruosteenestopigmenttiä, maali soveltuu yksikerrosmaalaukseen. Tällöin säästetään aikaa ja kustannuksia, koska ei tarvita erikseen happopohjaa, ja maalatessakin yksi märkä pinta riittää.
Maali on yksikomponenttinen, eli siihen ei lisätä erikseen kovettajaa.

Maali on sekoitettava huolellisesti ennen käyttöä; jo ennen ohennusta ja ohennuksen jälkeen.
Maaliin käytetään 1006 ohennetta, joka on tinnerin tapaista.
Maalia ohennetaan 5:1, eli sataan osaan maalia tulee 20% ohennetta.

Maalaus

Maalaukseen käytetään HVLP-ruiskua, jossa on 1,9mm kokoinen suutin.
Ruiskutuspaineen tulisi olla vähintään 2 baria, joten seinän paineilmalaitteiston mittari säädetään 3 bariin, sillä etenkin pitkän paineilmaletkun kanssa tulee ns. letkuhukkaa, eli paine pienenee matkan varrella.

Ennen maalauksen aloittamista puhalla pöytä ja osat vielä paineilmalla, jotta mahdollinen pöly ja roskat saadaan pois. Voit myös kokeilla ruiskuttaa maalia ensin esimerkiksi pöydän jalkaan, jotta varmistat ruiskun toiminnan, kuten tasaisen maalinsyötön ja viuhkan koon.

Osiin  maalataan yksi märkä pinta. (Suositeltava kalvonpaksuus märkänä 85- 130 μm, ja kuivana 40- 60 μm, eli millin tuhannesosaa.)
Isot junanosat voi kääntää suojiensa päälle samantien, kun toinen puoli on maalattu. Pienissä osissa pidetään 5 minuutin välihaihdutus ennen kääntöä.
Kun maalaus on valmis, pidetään noin 15 minuutin ilmahaihdutus, jotta osat ovat pölykuivia ennen kuin ne tuodaan pois maalaamosta. Osia ei siis tarvitse uunittaa. Osat ovat kosketuskuivia noin puolentoistatunnin päästä, ja pakkauskuivia 2 päivän päästä.

Muista hengityssuojain, suojahanskat ja muut asianmukaiset suojaimet kun menet maalaamaan, ja ruiskun huolellinen pesu heti maalauksen jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti